Doel of Resultaat

Vanmorgen had ik een bespreking met mijn opdrachtgever. Het ging over wat we willen bereiken met de uitvoering van het project. Hij wilde graag een team dat samenwerkt, wat ik uiteraard begrijp. Echter is het voor mij onmogelijk om een samenwerkend team op te leveren in een project. Ik kan een procedure opleveren, ik kan zorgen dat er projectmatig gewerkt wordt, ik kan zorgen dat er een overleg structuur is, maar een samenwerkend team….dat is andere koek.


Het mooie van de bespreking over dit onderwerp is wel, dat het verschil tussen doel en resultaat aan het licht komt en dat je samen kan kijken naar de resultaten die het meeste bijdragen aan het doel.
De opdrachtgever wil een doel bereiken. Meestal zijn dit niet tastbare zaken als; een samenwerkend team, meer winst, meer omzet, meer verkopen van product a of een sneller proces.
Om deze doelen te bereiken ga je kijken welke resultaten je daarvoor kan opleveren. Resultaten zijn tastbare zaken als een procesflow, een rapport, een beschrijving van een overlegstructuur of een product.


Als project/verandermanager is het van belang dat je begrijpt wat jouw opdrachtgever voor ogen heeft met het op te leveren resultaat. Op basis daarvan kan je met je opdrachtgever bespreken welke resultaten het beste bijdragen aan het te bereiken doel.


Om de vertaling te maken naar alledaagse bezigheden dan zou ik kunnen zeggen dat mijn doel is om naar de maan te reizen. Als resultaat kan ik een machine ontwerpen die me naar de maan schiet, of ik kan iets ontwerpen waardoor ik heel hoog zou kunnen springen of ik maak een raket. Over het exacte resultaat dat ik ga opleveren ga ik in gesprek met mijn opdrachtgever. Samen komen we tot de conclusie dat een raket het beste resultaat is dat zou kunnen worden opgeleverd. Om de raket een persoonlijke touch te geven heeft mijn opdrachtgever de wens dat deze in een groene kleur wordt geleverd.

Zodra de raket geproduceerd is, is het resultaat opgeleverd. Maar daarmee is het doel "reizen naar de maan" nog niet bereikt. Daarvoor zal mijn opdrachtgever nog moeten instappen in de raket en zich het heelal in laten lanceren.


Zakelijk gezien kom ik vaak tegen dat we wel het resultaat van een project opleveren, maar dat we de resultaten niet in gebruik nemen om het doel te bereiken. Wanneer je het gesprek met je opdrachtgever voert over het doel en de resultaten, wijs hem er dan op, dat na de oplevering van de resultaten het project stopt, maar dat de weg naar het doel dan pas begint.


Nu je weet welk resultaat het beste past bij de situatie om je doel te bereiken is het van belang om te specificeren waaraan je resultaat moet voldoen. Hierover zal ik schrijven in mijn volgende blog


Terug naar Inspiratie