Het voordeel van een duidelijk beschreven resultaat

Ken je de reclame van Royal Club? In deze reclame geeft iemand het antwoord “doe maar een drankje” op de vraag wat hij wil drinken. 

Het filmpje gaat vervolgens verder hoe het leven eruitziet wanneer je op andere vragen een soortgelijk antwoord geeft. 

De man uit de film loopt vervolgens rond in een te blauw pak dat 100 jaar geleden misschien mooi was, komt met een te grote scheiding van de kapper en krijgt een huis op het terrein van een kerncentrale.


Om deze reclame moet ik altijd een beetje lachen. Misschien lach ik mezelf dan zelfs een beetje uit. Het is overduidelijk dat de man in kwestie niet heeft gespecificeerd wat hij verwacht te krijgen. Daarnaast heeft de persoon die het resultaat oplevert de volledige vrijheid genomen om te leveren wat het snelste voorhanden of het goedkoopst was.


Het is mij ook wel eens overkomen dat ik op basis van een gesprek met mijn opdrachtgever aannames heb gedaan wat hij precies wilde ontvangen. Meestal kom je dan halverwege het traject in de problemen. Dan moet er een aanzienlijke wijziging op je scope komen zodat je alsnog kan voldoen aan de wensen van de opdrachtgever. 

Het lijkt zo concreet wanneer iemand zegt, ik wil een verbeterd proces. Besef je wel, dat op het moment dat je hiermee aan de slag gaat er zeker verschillende dingen bedoeld kunnen worden bij deze zin. Er zit er ook een groot verschil in de hoeveelheid tijd en middelen die nodig zijn om het te realiseren. Van klein naar groot zou ik kunnen opleveren.


- Een nieuwe procesflow.
- Een nieuwe procesflow met een uitgewerkte instructie.
- Een nieuwe procesflow met een instructie en een training voor alle medewerkers.
- Een nieuwe procesflow met een instructie en training die ook is geïmplementeerd in de dagelijkse werkwijze.

Je zult op basis van deze 4 opties direct begrijpen dat het van belang is dat je het gesprek aangaat met je opdrachtgever over wat hij exact wil ontvangen aan het einde van het verandertraject. Op basis van alle informatie uit de gevoerde gesprekken kan je een advies geven over de verschillende mogelijke op te leveren resultaten. Bij elk resultaat kan je aangeven wat de voordelen en nadelen zijn en wat je zelf zou kiezen op basis van de kennis die je op dat moment hebt.


Nu je weet wat de opdrachtgever verwacht aan het einde van het project kom je op het punt dat je gaat ontrafelen wat je allemaal moet doen om het resultaat op te leveren. Hoe je dit doet kan je lezen in mijn volgende blog.


Terug naar Inspiratie